Της Φλώρας Παπαδέδε
Εργαζόμενη στο ΑΔΜΗΕ
Απέναντι από τις γέφυρες του Ροσινιόλ και του Αγίου Στεφάνου στην Εθνική Οδό αναρτώνται δύο μεγάλα πανώ: «ΕΚΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΕΚΧΩΡΗΣΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ. Συντονιστικό Εργαζομένων ΑΔΜΗΕ».
Τι είναι ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και γιατί κινητοποιούνται οι εργαζόμενοι σε αυτόν;
Ο ΑΔΜΗΕ, είναι το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Είναι η ραχοκοκαλιά της ΔΕΗ και του ηλεκτρικού συστήματος της Ελλάδας, που θυγατροποιήθηκε το 2012 κατ’ επιταγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Μια τεράστια Δημόσια Περιουσία, με τρέχουσα εμπορική αξία 8 δις €, που μεταφράζεται σε:
11 χιλιάδες χιλιόμετρα εναέριων γραμμών υψηλής τάσης και υπόγειων και υποβρύχιων καλωδίων υψηλής τάσης (150 και 400 kV) που διασυνδέουν την ηπειρωτική Ελλάδα από την Θράκη έως την Πελοπόννησο, καθώς και με τις γειτονικές χώρες.
221 Υποσταθμούς και Κέντρα Υψηλής Τάσης και τρία Εθνικά Κέντρα Ελέγχου Ενέργειας (σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Πτολεμαΐδα) που με υψηλής τεχνολογίας εξοπλισμό και με αδιάλειπτη 24ωρη παρουσία έμπειρου και ειδικά εκπαιδευμένου προσωπικού διασφαλίζουν την αξιόπιστη και ασφαλή μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας από τον τόπο παραγωγής της (τους θερμοηλεκτρικούς και υδροηλεκτρικούς σταθμούς) στις βιομηχανίες, στις πόλεις και στα χωριά όπου καταναλώνεται.
Ο ΑΔΜΗΕ, είναι Στρατηγική Εθνική Υποδομή.
Είναι θεμέλιο για τη Δημοκρατία, την Εθνική Άμυνα και την Ασφάλεια της Πατρίδας μας. Οι δυο χούντες της 7ετίας, πρώτα κατέλαβαν το Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας (στο Ρουφ τότε) και μετά τη Βουλή. Το ΝΑΤΟ στη Γιουγκοσλαβία, πρώτα βομβάρδισε το αντίστοιχο Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας και μετά τα αεροδρόμια και τους άλλους στρατηγικούς στόχους.
Είναι θεμέλιο για την οικονομική και παραγωγική της ανάπτυξη. Εξασφαλίζει τον απρόσκοπτο εφοδιασμό κάθε οικονομικής δραστηριότητας με ηλεκτρικό ρεύμα και επιδρά στην τελική τιμή κάθε προϊόντος και υπηρεσίας. Όλες οι μεγάλες βιομηχανίες συνδέονται στην υψηλή τάση.
Είναι θεμέλιο, χτισμένο από τον ελληνικό λαό, για να διασφαλίζει την ηλεκτροδότησή του, όρος για την κοινωνική του ευημερία και τη συμμετοχή του στα αγαθά του σύγχρονου πολιτισμού.
Τώρα ξεθεμελιώνεται και εκποιείται από την τρόικα και την κυβέρνησή της ή αλλιώς, από ευρώ-ΕΕ-ΔΝΤ και τους ντόπιους συνεργάτες τους. Για να ανοίξει ο δρόμος για την πλήρη διάλυση και εκποίηση της ΔΕΗ. Τρεις γενιές κόπιασαν για να φτιαχτεί. Την καταστρέφουν με μια Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου…
Η «ελληνική» κυβέρνηση έχει διαφημίσει πολλές φορές τη διαδικασία εκποίησης του ΑΔΜΗΕ, σαν «πιλότο» για το ξεπούλημα της υπόλοιπης ΔΕΗ (Ορυχεία, Εργοστάσια, Δίκτυα Διανομής). Είναι γνωστό ότι ακολουθεί κατά πόδας η απόσχιση και πώληση της «μικρής ΔΕΗ», δηλαδή του 30% της ηλεκτροπαραγωγής και των καταναλωτών της χώρας. Μα και ως το επόμενο success story, μετά την πληθώρα αποτυχημένων «επιτυχιών». Ιστορίες αποτυχίας και δυστυχίας για έναν ολόκληρο λαό, που ξεκινούν από το ξεπούλημα των λιμανιών, του ΟΠΑΠ, του ΔΕΣΦΑ, τα ανθρωποφάγα «πρωτογενή πλεονάσματα» και δεν σταματούν πουθενά και μπροστά σε τίποτα.
Η Goldman Sachs καθόρισε ήδη από 16/10 το μάξιμουμ της αγοραίας τιμής για τον ΑΔΜΗΕ: Από 1,5 δις € επίσημη αξία παγίων, υποτιμάται χρηματιστηριακά στα 700 εκ.€, για να ξεπουληθεί το πολύ 300-320 εκ.€!!
Οι εκποιητές και οι παπαγάλοι τους δεν πτοούνται και συνεχίζουν το γνωστό τροπάριο: «Τα οφέλη των καταναλωτών από την απελευθέρωση της αγοράς και την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ» και «τα κεφάλαια του επενδυτή που θα πραγματοποιήσουν το 10ετές επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ για τη διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης».
Τα οφέλη της «απελευθέρωσης» στη λαϊκή κατανάλωση είναι πρόδηλα: πάνω από 100% γνωστές και άγνωστες αυξήσεις στην τιμή του ρεύματος, χώρια το ΕΤΜΕΑΡ (τέλος υπέρ «επενδυτών» ΑΠΕ), οι φόροι και τα χαράτσια.
Μια από τις άγνωστες αυξήσεις αποτελεί το κόστος διάσπασης της ΔΕΗ και η θυγατροποίηση των δικτύων της (εταιρείες ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ). Όσο η ΔΕΗ ήταν ενιαία και καθετοποιημένη επιχείρηση, η τιμή της KWh διαμορφωνόταν με βάση το κόστος παραγωγής συν ένα εύλογο κέρδος (4-6%). Με τη διάσπασή της σε τρεις εταιρείες, στην τιμή της KWh προστέθηκαν τρία εύλογα κέρδη, ώστε καθεμιά «να χρηματοδοτεί τη λειτουργία και τις επενδύσεις» της. Και την προίκα για τους υποψήφιους αγοραστές της…
Για τον ΑΔΜΗΕ, το εύλογο κέρδος, που εμφανίζεται στο λογαριασμό του ρεύματος ως Χρέωση Χρήσης Συστήματος, έχει καθορισθεί σε 8%. Μπροστά στην ιδιωτικοποίησή του, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να το αυξήσει σε 11-13%!! Χαράς Ευαγγέλια για τα 500.000 νοικοκυριά που είναι ήδη χωρίς ρεύμα και τα 1.600.000 που αδυνατούν να το πληρώσουν…
Όσο για τη διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης, πράγματι το κόστος παραγωγής στα μη διασυνδεδεμένα νησιά είναι πολύ ακριβότερο από το διασυνδεδεμένο σύστημα. Όμως, η κυβέρνηση πολύ όψιμα το επικαλείται. Μέχρι χτες, στους νόμους που επέβαλε, στα ΜΜΕ και στα επιχειρηματικά φόρουμ που τριγυρνούσε, πρόβαλε έναν άλλο «ύψιστης εθνικής προτεραιότητας» στόχο: την απαίτηση των «επιχειρηματιών» ΑΠΕ στα νησιά να επεκτείνουν τις πωλήσεις τους, που επιδοτούνται αδρότατα (190 €/MWh μεσοσταθμικά!), στο διασυνδεδεμένο. Όλοι οι καλοί «επενδυτές» βρίσκονται εκεί: Μυτιληναίος, Κοπελούζος, Μπόμπολας, EdF-Energies Nouvelles…
Σε κάθε περίπτωση, το κόστος για την υλοποίηση των διασυνδέσεων έχει προϋπολογιστεί από τον ΑΔΜΗΕ σε 1,4 δις €. Ο «επενδυτής» που θα αγοράσει τον ΑΔΜΗΕ κοψοχρονιά για 300 εκ.€, θα βάλει 1,4 δις € για να κατασκευάσει τις διασυνδέσεις;;; Υπάρχει και πιο ευφάνταστο σενάριο: ο «επενδυτής» του ΑΔΜΗΕ θα προχωρήσει σε Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και θα αναλάβει την εκτέλεση των έργων, όπως ακριβώς ο Μπόμπολας την Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών. Ο δρόμος που υπήρχε καταστράφηκε, τα έργα σταμάτησαν το 2009, αλλά η Ολυμπία Οδός ΑΕ συνεχίζει να εισπράττει συνεχώς αυξανόμενα διόδια για τις «επενδύσεις» της! Ποιο από τα δυο βρίσκεται πιο κοντά στην πραγματικότητα;;
Πραγματικές και σοβαρές επενδύσεις σε αυτή τη χώρα, έγιναν μόνο από τον ελληνικό λαό. Διασπασμένες, διαλυμένες, μισο-ιδιωτικοποιημένες και πάντα λυμαινόμενες από τους κρατικοδίαιτους ιδιώτες προμηθευτές κι εργολάβους, οι δημόσιες επιχειρήσεις είναι οι μόνες που πραγματοποιούν ακόμα επενδύσεις σε αυτόν τον τόπο. Παραθέτουμε τα στοιχεία: